נהוג לקשר ביטוח רכב למונחים הקשורים למערכות בטיחות רכב כגון: ABS, ESP, כריות אויר, חגורות בטיחות. מערכות רכב אלו מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות: מערכות בטיחות רכב פסיביות ומערכות בטיחות רכב אקטיביות. אולם, לא פחות חשוב לדבר גם על תנוחת הנהיגה של הנהג כאשר מעלים את נושא הבטיחות לדיון. תנוחת נהיגה יכולה לתרום תרומה מכרעת לבטיחות הנהיגה או לחילופין עשויה גם לסכן את הנוסעים.
אין ספק שלתנוחת הנהג במושב קיימת השפעה ישירה על: השליטה ברכב, ערנות הנהג במצבי תנועה משתנים, זמן תגובת הנהג במצבי חירום, עייפות מצטברת הגורמת להירדמות, שליטה בהגה בסיבובים חדים (יציבות הישיבה במושב), מניעת פגיעה מכרית אויר מתנפחת, ועוד.
להלן תהליך מומלץ להתאמת תנוחת נהיגת רכב:
1. התיישב על מושב הנהג באופן שבו הישבן נמצא עמוק במושב, והגב התחתון מוצמד בחוזקה למשענת המושב ברכב.
2. התאם את גובה המושב באופן שיאפשר שדה ראייה מקסימאלי דרך השמשה הקדמית, ויצמצם ככל האפשר את השטח המת שלפני הרכב. במושבים המאפשרים זאת, הטה מעט לאחור גם את זווית המושב, למניעת החלקת הגוף קדימה בעת בלימה.
3. כשמנוע המכונית פועל (לבניית לחץ שמן בלימה), לחץ ברגלך הימנית על דוושת הבלם עד סוף דרכה. כוון את מרחק המושב כך שבמהלך מקסימאלי של דוושת הבלימה, הברך נשארת כפופה מעט כלפי מעלה (הרגל אינה נעולה במצב ישר).
4. כוון את גובה גלגל ההגה באופן שלא יחסום את קו הראיה לכביש, ומצד שני שלא יסתיר את לוח המכשירים (מד אוץ, נוריות אזהרה..).
5. הנח את שורשי שתי כפות הידיים על חלקו העליון ביותר של ההגה המכונית. כוון את זווית משענת המושב כך שבמצב זה שתי הידיים תהינה ישרות. לאחר מכן כוון את משענת המושב, אחוז את ההגה בשתי הידיים (תנוחת נהיגה. ידיים בשעות 3 ו- 9). כשהכתפיים צמודות למשענת, וודא שהמרפקים נשארים מעט כפופים בזמן אחיזת ההגה ושזווית הטיה של המשענת היא בין 90 ל 105 מעלות בערך.
6. במצב בו אתה ישוב זקוף במושב הנהג, כוון את גובה משענת הראש כך שמרכז הכרית יוצב בקו ישר עם חלקה האחורי הבולט של עצם הגולגולת. במידה וניתן לכוון גם את המרחק בין משענת הראש לראש, יש לצמצם המרחק עד כדי 2 ס"מ מהראש. לחילופין ניתן לרכוש כרית מיוחדת שניתן להתקינה מעל משענת הראש שברכב.
7. במצב בו אתה ישוב זקוף במושב, כוון את דרגת תמיכת גב תחתון שבמשענת למידה הנוחה לך.
8. במכוניות אוטומטיות, הנח את רגל שמאל (תוך לחץ קל) על המדרך המיוחד שלשמאל דוושת הבלם, לשם איזון הגוף ומניעת החלקה בעת בלימה. גם לגבי רגל שמאל, הרגל תהיה כפופה מעט כלפי מעלה למניעת נעילה במצב ישר.
9. כוון את המראה הפנימית "במצב יום" כך שהחלון האחורי יראה בשלמותו במרכז הראי (למניעת עיוותים, עדיף להשתמש בראי המקורי של הרכב ולא במראה פנוראמית). העבר את הראי "למצב לילה" (כהה), וודא שהחלון האחורי נראה בשלמותו.
10. כשאתה ישוב זקוף במושב הנהג בתנוחת נהיגה כוון את המראות הצדדיות:
- כוון את זוויות מעלה / מטה של המראות הצדדיות, כך שחלקו האחורי של הרכב יהיה במרכז המראות.
- הטה את המראות הצדדיות כלפי חוץ, עד למצב שאתה עדיין יכול לראות את קצה חלקו האחורי של הרכב.
- במצב זה הוסף הטיה קלה נוספת עד תחילת היעלמות חלקו האחורי של הרכב מהמראות. במצב זה השטח המת לצידי הרכב יהיה מינימאלי.
11. וודא שכל נוסעי הרכב חגורים בחגורות בטיחות. וודא שילדים / תינוקות המחויבים בישיבה על מושבי בוסטר או התקנים מיוחדים, ישובים וחגורים על פי דרישות החוק.
במסגרת צמצום הסיכון הקיים בנהיגת רכב, חובה על כל נהג לנהוג במשנה זהירות ולשמור על החוקים והכללים באופן קפדני. רכישת ביטוח רכב לסוגיו (ביטוח חובה לרכב / ביטוח רכב מקיף / ביטוח רכב צד ג') אינו חלופה לנהיגה אחראית ולשמירה על כללי הזהירות.
!! נסיעה טובה - סעו בזהירות !!
אין ספק שלתנוחת הנהג במושב קיימת השפעה ישירה על: השליטה ברכב, ערנות הנהג במצבי תנועה משתנים, זמן תגובת הנהג במצבי חירום, עייפות מצטברת הגורמת להירדמות, שליטה בהגה בסיבובים חדים (יציבות הישיבה במושב), מניעת פגיעה מכרית אויר מתנפחת, ועוד.
להלן תהליך מומלץ להתאמת תנוחת נהיגת רכב:
1. התיישב על מושב הנהג באופן שבו הישבן נמצא עמוק במושב, והגב התחתון מוצמד בחוזקה למשענת המושב ברכב.
2. התאם את גובה המושב באופן שיאפשר שדה ראייה מקסימאלי דרך השמשה הקדמית, ויצמצם ככל האפשר את השטח המת שלפני הרכב. במושבים המאפשרים זאת, הטה מעט לאחור גם את זווית המושב, למניעת החלקת הגוף קדימה בעת בלימה.
3. כשמנוע המכונית פועל (לבניית לחץ שמן בלימה), לחץ ברגלך הימנית על דוושת הבלם עד סוף דרכה. כוון את מרחק המושב כך שבמהלך מקסימאלי של דוושת הבלימה, הברך נשארת כפופה מעט כלפי מעלה (הרגל אינה נעולה במצב ישר).
4. כוון את גובה גלגל ההגה באופן שלא יחסום את קו הראיה לכביש, ומצד שני שלא יסתיר את לוח המכשירים (מד אוץ, נוריות אזהרה..).
5. הנח את שורשי שתי כפות הידיים על חלקו העליון ביותר של ההגה המכונית. כוון את זווית משענת המושב כך שבמצב זה שתי הידיים תהינה ישרות. לאחר מכן כוון את משענת המושב, אחוז את ההגה בשתי הידיים (תנוחת נהיגה. ידיים בשעות 3 ו- 9). כשהכתפיים צמודות למשענת, וודא שהמרפקים נשארים מעט כפופים בזמן אחיזת ההגה ושזווית הטיה של המשענת היא בין 90 ל 105 מעלות בערך.
6. במצב בו אתה ישוב זקוף במושב הנהג, כוון את גובה משענת הראש כך שמרכז הכרית יוצב בקו ישר עם חלקה האחורי הבולט של עצם הגולגולת. במידה וניתן לכוון גם את המרחק בין משענת הראש לראש, יש לצמצם המרחק עד כדי 2 ס"מ מהראש. לחילופין ניתן לרכוש כרית מיוחדת שניתן להתקינה מעל משענת הראש שברכב.
7. במצב בו אתה ישוב זקוף במושב, כוון את דרגת תמיכת גב תחתון שבמשענת למידה הנוחה לך.
8. במכוניות אוטומטיות, הנח את רגל שמאל (תוך לחץ קל) על המדרך המיוחד שלשמאל דוושת הבלם, לשם איזון הגוף ומניעת החלקה בעת בלימה. גם לגבי רגל שמאל, הרגל תהיה כפופה מעט כלפי מעלה למניעת נעילה במצב ישר.
9. כוון את המראה הפנימית "במצב יום" כך שהחלון האחורי יראה בשלמותו במרכז הראי (למניעת עיוותים, עדיף להשתמש בראי המקורי של הרכב ולא במראה פנוראמית). העבר את הראי "למצב לילה" (כהה), וודא שהחלון האחורי נראה בשלמותו.
10. כשאתה ישוב זקוף במושב הנהג בתנוחת נהיגה כוון את המראות הצדדיות:
- כוון את זוויות מעלה / מטה של המראות הצדדיות, כך שחלקו האחורי של הרכב יהיה במרכז המראות.
- הטה את המראות הצדדיות כלפי חוץ, עד למצב שאתה עדיין יכול לראות את קצה חלקו האחורי של הרכב.
- במצב זה הוסף הטיה קלה נוספת עד תחילת היעלמות חלקו האחורי של הרכב מהמראות. במצב זה השטח המת לצידי הרכב יהיה מינימאלי.
11. וודא שכל נוסעי הרכב חגורים בחגורות בטיחות. וודא שילדים / תינוקות המחויבים בישיבה על מושבי בוסטר או התקנים מיוחדים, ישובים וחגורים על פי דרישות החוק.
במסגרת צמצום הסיכון הקיים בנהיגת רכב, חובה על כל נהג לנהוג במשנה זהירות ולשמור על החוקים והכללים באופן קפדני. רכישת ביטוח רכב לסוגיו (ביטוח חובה לרכב / ביטוח רכב מקיף / ביטוח רכב צד ג') אינו חלופה לנהיגה אחראית ולשמירה על כללי הזהירות.
!! נסיעה טובה - סעו בזהירות !!